שורפי שומנים – שורפים שומן או כסף?

שורפי שומנים שורפים שומן או כסף

שורפי שומן הם בין תוספי התזונה הפופולריים ביותר הקיימים, ומסיבה טובה. הרי מי מאתנו לא היה רוצה לרדת במשקל או להתחטב מבלי להתאמץ יותר מדי, פשוט לקחת כדור פלא, ולתת לו לעשות את העבודה הקשה במקומנו. הרעיון הקסום הזה, כי ניתן להגיע לגוף שתמיד חלמנו עליו בלי לבצע פעילות ספורטיבית סדירה ובלי להפחית בצריכה הקלורית (גרעון קלורי), קורץ למאות אלפי אנשים ברחבי העולם ולכן שורפי השומן הם בין תוספי התזונה הנמכרים ביותר הקיימים בשוק.

אך האם שורפי השומן באמת עובדים, או שעובדים עלינו בעיניים? ממה הם עשויים בכלל? והאם צריכתם מסוכנת?

מי אתם שורפי שומן?

שורפי שומן הינו שם כללי לחומרים אשר מטרתם לסייע בירידה במשקל ובאחוזי שומן. קיימים שלל מוצרים שורפי שומן בשוק והם מגיעים בצורות מגוונות הכוללות כדורים (טבליות), כמוסות (קפסולות), אבקות משקאות וכו’.

ההבדלים בין מוצר למוצר נעים סביב החומרים הפעילים שהם מכילים. חומרים פעילים אלו הם אשר אחראים לכאורה לגרום לנו לרדת במשקל ולצמצם היקפים. ישנם מרכיבים פעילים רבים ושונים, אלו כוללים תמציות צמחים, חומצות שונות וסיבים תזונתיים דוגמת גלוקומנאן ו-גואר גאם אשר “מתיישבים” במעיים, סופחים מים ובכך תורמים לתחושת השובע.

שורפי השומן מכילים לרוב מספר רכיבים פעילים במוצר אחד, מאחר והטענה היא כי שילוב של מספר חומרים פעילים יוביל לאפקט הרזייתי משמעותי יותר.

כיצד פועלים שורפי השומן?

טבלת שורפי שומןשורפי השומן פועלים לכאורה בשלל מנגנונים שונים בהתאם למרכיבים הפעילים שהם מכילים. נטען כי דרך מנגנונים אלו שורפי השומן מעודדים ירידה במשקל ואף מונעים העלאה במשקל לאחר איבודו.

על מנת להבין כיצד חומרים פעילים אלו מובילים לשלל התופעות החיוביות הקשורות לירידה במשקל, נתמקד ב-3 החומרים הנפוצים ביותר אשר נחקרו רבות בעולם המדעי. חומרים אלו מהווים דוגמאות מייצגות מאחר והם מהווים את המרכיבים הפעילים הפופולריים ביותר

 

(למעט קפאין) הנמצאים בשורפי שומן רבים:

חומצה הידרוקסיציטרית (HCA)

  • מופקת מפירות עץ הגרסיניה, משווקת בכמוסות ונחשבת ככוכב עולה מאז הצגתה בתוכנית של ד”ר אוז ב-2012.
  • מגבירה את הזמינות במוח של סרוטונין (חומר אשר מבקר תאבון) ומעכבת ייצור (סינתזת) חומצות שומן.
  • מחקרים בעכברים הראו כי מתן HCA הוביל לדיכוי התיאבון ולירידה ברמות חומצות השומן המיוצרות בכבד העכבר.

ל-קרניטין (L-CARNITINE)

  • מולקולה מבוססת חנקן שנמצאת בכמויות יחסית גבוהות בבשר בקר, משווקת בטבליות וזוכה לפופולריות בקרב מתאמנים מזה 20 שנה.
  • מאפשרת מעבר של חומצות שומן דרך “מחסום” בתוך התא כדי שיוכלו לעבור פירוק וליצור אנרגיה, בתהליך שנקרא חמצון בטא. לכן, תאורטית העלאה של רמות קרניטין מובילה לפירוק של יותר חומצות שומן.
  • מחקרים באנשים בגיל מופלג (מאוד) הצליחו להציג ירידה משמעותית במסת שומן בקרב אוכלוסייה מבוגרות זו בעקבות מתן קרניטין.

חומצה לינולאית מצומדת (LCA)

  • חומצת שומן הנמצאת באופן טבעי במוצרי חלב ובבשר בקר, משווקת בכמוסות או כאבקה ומהווה תוסף תזונה פופולרי להרזיה מזה שנים רבות.
  • מורידה פעילות של מוליך עצבי מעורר תאבון במוח, מעכבת יצירת תאי שומן (אדיפוציטים), מובילה למוות של תאי שומן ומגבירה את הקצב בו חומצות השומן עוברות את “המחסום” כדי שיוכלו להתפרק.
  • מחקרים בעכברים הדגימו כי מתן חומצה זו אכן הוביל לירידה בעליה במשקל העכברים ע”י הפחתת התיאבון, האצת חילוף החומרים ועיכוב אחסון שומן.

להמשך קריאה: אלו הם סוגי החלבון הטובים ביותר לבניית שריר

האם שורפי שומן באמת עובדים?

מחקרים רבים הנוגעים לשורפי שומן ממומנים ומנוהלים על ידי תעשיית יצרני התוספים. ככל תעשייה, מטרת תעשיית התוספים הינה יצירת רווח. לכן, מחקרים בנוגע לשורפי שומן לרוב יבוצעו על מודלים של עכברים ולא על בני אדם מאחר ומחקרים הכוללים אנשים הינם מסובכים ויקרים בהרבה.

מחקרים בבני אדם כוללים אישורים ובירוקרטיה רבה, והם נמשכים תקופה ארוכה (עשרות שנים) על מנת להבטיח את יעילות ובטיחות המוצר. לרוב, תסתפק תעשיית התוספים במציאת חומר פעיל בעכברים או חזירים אשר מציג תוצאות מטיבות להרזיה, ותצא במהרה בהצהרות פומפוזיות ובשיווק אגרסיבי כי מוצר זה הוא מוצר הפלא החדש, ועלינו לרכוש אותו במהרה.

עם זאת, המציאות קצת יותר מורכבת. מה שעובד בעכברים לאו דווקא יעבוד בבני אדם. כך למשל, רמות הקרינטין בגופינו הינן ברמה מספקת על מנת לאפשר פירוק מקסימלי של חומצות שומן, לכן תיסוף חיצוני לא יעודד פירוק של יותר חומצות שומן. בנוסף, מחקרים אשר בדקו את ההשפעות של חומצה לינולאית משולבת בבני אדם לא מציגים תוצאות עקביות (פעם משפיעה על ירידה במשקל ופעם לא) לכן לא ניתן להגיע למסקנה חד משמעית לגבי יעילותה בבני אדם. ולבסוף סקירה של 12 מחקרים שבדקו את השפעתה של חומצה הידרוקסיציטרית בבני אדם הראתה כי ההשפעה של חומצה זו על ירידה במשקל הייתה זניחה (ירידה של 0.8 ק”ג במספר שבועות).

כיום, אין בידינו מספיק ראיות מחקריות כי שורפי שומן חוקיים הינם אפקטיביים בבני אדם, על כן יש לבצע מחקרים נוספים, בדגש על מחקרים ארוכי טווח.

נקודת האור היחידה מגיעה מקפאין. קפאין נמצא מחקרית כחומר המעלה את קצב חילוף החומרים בין 3-4%. השפעה זו יחסית מועטה מאחר ומדובר על תוספת של 50-100 קלוריות לערך. הקפאין הינו מרכיב מרכזי בשורפי שומן רבים. מאחר ואמרנו שהחומרים הפעילים לא עושים את העבודה חוץ מקפאין, נוצר מצב כי כאשר קונים שורף שומנים אנחנו משלמים מאות שקלים בעצם על מרכיב פעיל אחד- קפאין, ובפועל אפקט דומה ניתן להשיג גם משקית קפה בסופר ב-20 ש”ח.

האם שורפי שומן מסוכנים?

באופן כללי, שורפי שומן עלולים להוביל למגוון של תופעות לוואי שונות דוגמת עצירות, שלשול, כאבי ראש, בחילות ושאר ירקות. יתרה מכך, החומרים בשורפי השומנים עלולים להגיב עם תרופות מסוימות. לכן, במידה והחלטתם לצרוך שורפי שומן ואתם נוטלים תרופות באופן קבוע או בעלי בעיה בריאותית כרונית (סכרת, לחץ דם גבוה וכו’) יש להיוועץ ברופא טרם השימוש.

קיימים שורפי שומן אשר כן עושים את העבודה ותורמים רבות לירידה במשקל גם כאשר אנחנו במנוחה! עם זאת, מוצרים אלו אינם מאושרים על ידי משרד הבריאות מאחר והם מכילים חומרים פעילים מסוכנים המובילים לתופעות לוואי חמורות. בין החומרים המסוכנים נכללים:

  • אפדרין
  • DMAA
  • יוהימבין
  • היפרזין
  • DNP

להמשך קריאה: סודה לשתיה יכולה לשפר את הביצועים הספורטיביים שלכם

חומרים אלו עלולים להוביל לשלל בעיות רפואיות, כגון בעיות במערכת הלב וכלי הדם, חרדה, שלשולים והקאות, קשיי נשימה, אפילפסיה ואף מוות. לכן כדאי להימנע משימוש במוצרים אשר מכילים חומרים אלו דוגמת Lipo-6 המכיל יוהימבין.

מידע נוסף לגבי אילו מוצרים אינם מאושרים על ידי משרד הבריאות ניתן למצוא כאן.

שורה תחתונה

נכון להיום, לא קיימות מספיק עדויות מחקריות כי שורפי שומן חוקיים הינם אפקטיביים בבני אדם. המחקרים הבודדים אשר כן הצליחו לבסס קשר סיבתי בין צריכת שורפי שומן לירידה במשקל בבני אדם, הציגו אפקט מינימלי עד זניח בלבד של ירידה במשקל עקב צריכת שורפי שומן. החומרים אשר כן נמצאו כאפקטיביים הינם מסוכנים ועל כן לא חוקיים, ולכן הדרך לגלולת הפלא עוד ארוכה.

לצערם של קוראי שורות אלו (ולצערי), שורפי שומן שורפים בעיקר את הארנק, ואינם תורמים או מהווים תחליף לאימונים ספורטיביים סדירים, שמירה על תזונה נאותה והגעה לגרעון קלורי על מנת לרדת במשקל ולהתחטב.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא:

קרניטין – שורף שומנים או שורף ארנקים?

ל-קרניטין (L-Carnitine), לפעמים נכתב פשוט כלקארניטין, היא תרכובת אשר בנויה מ-2 חומצות אמינו – ליזין ומתיונין. ל-קרניטין מוכר בהקשר של חמצון חומצות שומן לאנרגיה (וכתוצאה