המורינגה – עץ החיים או חרטוט של החיים?

המורינגה עץ החיים או חרטוט של החיים

צמח המורינגה (Moringa oleifera) הוא עץ הגדל בהודו ונקרא גם עץ החיים או עץ הנס. העץ מעבר לפוטנציאל התזונתי והרפואי שלו, יכול לסייע בניקוי מים. הצריכה של המורינגה נעשית ע”י אכילה בצורה גולמית כמו עלים, שורשים ופרחים, אך גם בתוסף בצורת אבקה וכמוסות.

המורינגה עשירה יחסית בחלבונים, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין A, סידן, מגנזיום ועוד. יש לשים לב שעל אף שהיא עשירה יחסית ב-100 גר’ ברכיבים הנ”ל, רוב האוכלוסייה איננה צורכת כמויות כאלו בשגרה.

מה הערכים התזונתיים של עלי המורינגה?

מה הערכים התזונתיים של עלי המורינגה

מהן התועלות הבריאותיות של המורינגה?

  1. משמשת כנוגד חמצון חזק.
  2. אפקט אנטי דלקתי.
  3. ייצור חלב אצל האם המניקה – מחקר שבדוק צריכה של 250 מ”ג מורינגה פעמיים ביום (סה”כ 500 מ”ג) הראה עליה בייצור חלק האם. מחקר זה הראה עלי של 165% בייצור החלב. חשוב לשים לב שהוא מחקר יחיד בתחום ובוצע על אוכלוסייה קטנה יחסית.
  4. הפחתה בערכי הסוכר בדם – מחקר שבדק את עלית הסוכר בקרב חולי סוכרת מסוג 2 הראה שצריכה של מורינגה הקטינה את עליית הסוכר לאחר ארוחה. המחקר בוצע במשך יום אחד בלבד. במחקר שבדק צריכה של 90 יום של תוסף מורינגה, הראה ירידה מינורית בהמוגלובין מסוכרר – HgA1C (מדד המהווה את מדד הזהב במדידת מצב הסוכרת).

מהן התועלות הבריאותיות של המורינגה

מהי ההמלצה לצריכה של המורינגה?

אין כיום הרבה הוכחות למינון אופטימלי בבני אדם. כרגע ההמלצה היא ל-500 מ”ג למיצוי של העלה של הצמח או 3 גר’ של הזרעים של המורינגה.

להמשך קריאה: סודה לשתיה יכולה לשפר את הביצועים הספורטיביים שלכם

לסיכום, מורינגה

על אף הקידום המשמעותי של הצמח בזמן האחרון, ועל אף התכונות הטובות שככול הנראה מצויות בו, נראה כי חסרים מחקרים התערבותיים איכותיים על מנת להוכיח את היתרונות של הצמח בטיפול בסוכרת, בעליה בייצור חלב של האם, בהפחתת דלקתיות. כדאי להמשיך לעקוב אחרי מחקרים עתידיים על מנת לראות האם האם הצמח מצדיק את שמו כעץ החיים, או כעוד הבטחת שווא.

סימוכין:

  1. https://www.usda.gov/
  2. Leone, A., Spada, A., Battezzati, A., Schiraldi, A., Aristil, J., & Bertoli, S. (2016). Moringa oleifera seeds and oil: characteristics and uses for human health. International Journal of Molecular Sciences, 17(12), 2141.‏
  3. Estrella, M. C. P., Jacinto Bias III, V., David, G. Z., & Taup, M. A. (2000). A double-blind, randomized controlled trial on the use of malunggay (Moringa oleifera) for augmentation of the volume ofbreastmilk among non-nursing mothers of preterm infants. Phillipp J Pediatr, 49(1), 3-6.‏
  4. William, F., Lakshminarayanan, S., & Chegu, H. (1993). Effect of some Indian vegetables on the glucose and insulin response in diabetic subjects. International Journal of Food Sciences and Nutrition, 44(3), 191-195.‏
מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא:

קרניטין – שורף שומנים או שורף ארנקים?

ל-קרניטין (L-Carnitine), לפעמים נכתב פשוט כלקארניטין, היא תרכובת אשר בנויה מ-2 חומצות אמינו – ליזין ומתיונין. ל-קרניטין מוכר בהקשר של חמצון חומצות שומן לאנרגיה (וכתוצאה