האם ספורט לבדו יכול להביא לירידה במשקל?

האם ספורט לבדו יכול להביא לירידה במשקל

לעיתים קרובות, מי שמתחיל לבצע פעילות גופנית באופן קבוע, מבצע אותה על מנת לרדת במשקל. חלקנו מתחילים בביצוע אימון אירובי או אימון התנגדות או שניהם. אך האם הזמן, הזיעה וההשקעה באמת יעזרו לירידה במשקל? האם ספורט לבדו יסייע לירידה במשקל?

נגדיר ירידה מוצלחת במשקל, כירידה איכותית, אשר רוב איבוד המשקל מגיע מהרקמה השומנית ומעט מרקמה רזה (שריר למשל), בנוסף נניח שהצלחה נחשבת כהגעה למשקל אותו שמנו לעצמנו כמטרה ושמירה עליו לאורך שנים.

מטא-אנליזה אשר כללה אוסף נרחב של מחקרים שבחנו אסטרטגיות שונות של ירידה במשקל כמו: פעילות גופנית לבדה, שילוב של דיאטה ופעילות גופנית, דיאטה לבדה, דיאטה של החלפת ארוחות (שימוש בתוספים בלבד), דיאטה דלה מאוד בקלוריות (כ-500 קק”ל ליום), טיפולים תרופתיים לירידה במשקל או רק עצות (עצות כללו טיפים בעל פה או בכתב לירידה במשקל או השתתפות בחינוך תזונתי חד פעמי במשך שנה). המחקר כלל מעקב של התוצאות למשך לפחות שנה לאחר תחילת ההתערבות והראה את התוצאות הבאות

ירידה במשקל באסטרטגיות שונות

כפי שניתן לראות מהגרף, עצות בלבד או אימון בלבד, ללא התערבות תזונתית משמעותית, הם בעלי השפעה מינימלית על ירידה במשקל. לעומתן, דיאטות שונות או דיאטות בשילוב עם אימונים מראות ירידה גדולה יחסית בעיקר בתחילת הדרך. מדובר בירידה ממומעת של 5-8.5 ק”ג בחצי השנה הראשונה. עם זאת, נראה כי קיים קושי בשמירה על הירידה לאורך זמן, ולאחר כשנתיים סך הירידה במשקל מתכנסת ל 3-6 ק”ג בממוצע לעומת תחילת התהליך (כלומר עליה במשקל לעומת חצי השנה הראשונה).

להמשך קריאה: מתאמנים בחוץ ביום חם? כך החום משפיע על האימון

נתונים אלו ממחישים בצורה טובה שאימון לבדו אינו מקדם ירידה משמעותית במשקל ואף שרוב האנשים שמצליחים לאבד ממשקלם בתהליך המשלב התערבות תזונתית, מתקשים לשמור עליו לאורך זמן. בנוסף, ניתן לראות כי אין הבדל מהותי בין דיאטה בשילוב אימון לעומת דיאטה בלבד בטווח הארוך, מה שמעיד שתזונה היא המפתח להרזיה.

אז האם בכל זאת יש חשיבות לפעילות גופנית בתהליך ירידה במשקל?

בכדי לרדת במשקל יש צורך להיות בגרעון קלורי. מקומה של הפעילות הגופנית בירידה במשקל מתבטאת באיכות הירידה במשקל. כלומר, בכדי לנווט את הירידה במשקל שתהיה ברובה או כולה מרקמת השומן (Fat Mass) ומעט או כלל לא מרקמה רזה (Free Fat Mass) עלינו לבצע פעילות גופנית.

מטא-אנליזה שבדקה דיאטה היפוקלורית לבדה כלומר, צריכה של פחות קלוריות מההוצאה היומית והמצאות בגרעון קלורי, לעומת שילוב של דיאטה כזו עם אימון אירובי או אימון התנגדות מצאה כי דיאטה בה שולבו אימונים עדיפה על פני דיאטה לבדה בשמירה על מסת גוף רזה (FFM). עוד נמצא כי שילוב של דיאטה ואימון, ובעיקר אימון התנגדות שמר טוב יותר על מסת גוף רזה וגרם לירידה גדולה יותר ברקמת השומן לעומת דיאטה בלבד, או לעומת דיאטה בשילוב עם אימון אירובי ללא כח. רצוי שאימון ההתנגדות יהיה מבוסס על עיקרון ההעמסה המתמשכת (Progressive Overload) ויכלול כ 2-3 סטים של 6-10 חזרות באינטנסיביות הגבוהה מ75% מהיכולת המקסימלית להרמה של חזרה אחת מתרגיל הכוח המבוצע (1RM).

להמשך קריאה: כל מה שרציתם לדעת על דיאטה קטוגנית

במחקר נוסף, אשר בחן דיאטה בשילוב עם אימון לעומת דיאטה לבדה מצא כי הנחקרים שמרו טוב יותר על משקל היעד לאחר שנה של מעקב, כלומר מדובר ירידה מוצלחת במשקל.

דיאטה מול דיאטה ואימון

שורה תחתונה

ירידה איכותית במשקל, חייבת להתבסס על עיקרון של דיאטה היפוקלורית (גרעון קלורי) בשילוב עם אימון התנגדות על מנת שבתהליך הירידה במשקל נשרוף בעיקר רקמות שומן ולא רקמות שריר וכו’ . כמובן שאימון אירובי הוא בעל חשיבות משמעותית עקב ההשפעה החיובית על שיפור סבולת לב ריאה ומדדים תפקודיים אחרים. יש להקדיש תשומת לב רבה לשמירה על ההישג של הדיאטה לאורך זמן בעזרת מעקב ושילוב של אימון בכדי לשמור על התוצאה לאורך זמן. בהצלחה!

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא:

מהו אימון יתר ואיך נמנעים ממנו
מהו אימון יתר ואיך נמנעים ממנו?

אימון יתר הוא תופעה המוגדרת כחוסר איזון בין האימון למן ההתאוששות. כלומר, הגוף אינו מצליח להתאושש כראוי מהאימונים ונכנס למצב של ‘אימון יתר’ (Over Training).