יצאנו לבדוק – מהי הטחינה הכי בריאה בסופר?

מהי הטחינה הכי בריאה בסופר

טחינה היא מוצר צריכה נפוץ מאוד במטבח הישראלי ולרוב אוכלים אותה כממרח בשילוב של מים לימון ותבלינים, כחלק מסלט חומוס או כמרכיב עיקרי בחלווה. הטחינה הינה מחית המופקת מזרעי שומשום, כאשר איכות הטחינה וערכיה התזונתיים מושפעים מסוג השומשום.

הטחינה הנמכרת מחולקת ל-3 סוגים עיקריים:

  1. טחינה גולמית מלאה (או טחינה משומשום מלא) העשויה מזרעי שומשום שלמים עם קליפתם.
  2. טחינה גולמית לא מלאה (או טחינה ‘לבנה’) העשויה מזרעי שומשום ללא קליפתם.
  3. סלט טחינה אשר מוכן לרוב מטחינה לבנה שהוסיפו לה מים, לימון ותבלינים.

מבחינה תזונתית, הטחינה עשירה בעיקר בשומנים כגון שומנים חד בלתי רוויים, ושומנים רב בלתי רוויים הנחשבים לבריאים (אומגה 6, אומגה 9). כמו כן הטחינה מכילה פחמימות (בעיקר בצורת סיבים) וחלבון. בנוסף, הטחינה מהווה מקור עשיר לסידן וברזל וויטמינים מקבוצת B.

טחינה עשירה מבחינה תזונתית
טחינה עשירה מבחינה תזונתית

איזו טחינה הכי טובה?

על מנת לענות על שאלה זו, בדקנו מספר חברות עיקריות בשוק הטחינות הישראלי, וביצענו השוואה בין הערכים המופיעים על תוויות המזון לפי נתוני היצרניות ל-100 גר’ מוצר. סוג הטחינה הנבדק היה מסוג “שומשום מלא” אשר עשיר יותר בסידן וברזל לעומת טחינה לבנה. מאחר ו-“על טעם ועל ריח אין מה להתווכח” שיקולים כגון טעם ומחיר לא שקוללו בבחירת הטחינה המנצחת. למותר לציין כי ההבחנה בין החברות השונות אשר נכללו בכתבה זו נעשתה ללא משוא פנים.

הטחינות הנבדקות: טחינה בארכה, טחינה אחווה, טחינת אל ארז, טחינת הנסיך, טחינה אתיופית משק לין.

להמשך קריאה: איך משיגים קוביות בבטן? שבירת מיתוסים לריבועים בבטן

רשימה איזו טחינה הכי טובה
רשימה איזו טחינה הכי טובה

אז מי מנצחת?

בהשוואה בין הטחינות השונות ניתן לשים לב כי כמות החלבון, הפחמימות (למעט טחינה אחווה הדלה בפחמימות) והשומנים הינה כמעט וזהה בין סוגי הטחינות השונות. גם הערך הקלורי דומה יחסית בין סוגי הטחינות כאשר הטחינה האתיופית של משק לין הינה הדלה ביותר בקלוריות בעוד שטחינת בארכה הינה העשירה ביותר מבין הטחינות הנבדקות.

מכיוון שכל רכיבי אבות המזון דומים יחסית בין הטחינות השונות, כמויות הסידן והברזל אשר הכילו הטחינות השונות הטו את הכף. בהשוואת כמות הסידן נראה כי טחינת אחווה, הטחינה האתיופית וטחינת אל ארז הינן בעלות הערכים הגבוהים ביותר, בעוד שמבחינת בכמות הברזל ישנה מנצחת ברורה – טחינה משק לין.

לסיכום

טחינה גולמית משומשום מלא מהווה מזון שומני איכותי אשר יכול להוות אופציה טובה לשומן בתפריט. הטחינה הגולמית עשירה בברזל וסידן, אך גם עשירה בקלוריות ועל כן יש להקפיד על מינון מתאים בהתאם למטרה.

מבין הטחינות שנבדקו בכתבה, הטחינה המומלצת ביותר היא הטחינה האתיופית של משק לין וזאת מאחר והיא הדלה ביותר בקלוריות ומכילה את כמותיות הסידן והברזל הגבוהות ביותר.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא: