כיצד עיסוי רפואי מסייע בטיפול ומניעה של פציעות ספורט

כיצד עיסוי רפואי מונע פציעות ספורט

עיסוי רפואי

עיסוי על סוגיו עשוי לסייע לפתור למגוון בעיות, בין אם פיזיולוגיות או אפילו נפשיות. התפיסה הרווחת מתארת את העיסוי כהנאה ומותרות, אך בעמים ותרבויות שונות העיסוי הינו חלק בלתי נפרד מדרך החיים והשגרה בדיוק כמו ספורט, תזונה ושאר הרגלים בריאים לגוף ולנפש.

העיסוי ככלל הינו תרפיה טבעית הנמצא בשימוש עוד משחר האנושות. הניסיון הקליני של אלפי מעסים, פיזיותרפיסטים ורופאים מוכיח כי רוב הכאבים והמיחושים מקורם ב”קשרים” קטנים בשרירי השלד ועיסוי עד היום הינו הדרך העיקרית לטפל בשרירי השלד. במאמר זה אתמקד בעיסוי ספורטיבי וכיצד הוא יכול לסייע לכם להשתפר ולהתגבר על פציעות.

מהו המקור לרוב פציעות הספורט?

כמה אנשים, העוסקים בספורט, אתם מכירים שתמיד כואב להם משהו כמעט באופן כרוני? אפשר למצוא אותם בכל מקום. בכל מקצוע, בכל משרד ובכל בית. המשותף לכולם הוא אותו כאב או חוסר נוחות כלשהי והם עשו את כל ה”סבב”: ראו רופאים ,עשו בדיקות ,טופלו בפיזיותרפיה ומילאו אלפי טפסים שונים. הם ניסו כירופרקטיקה ,דיקור ,מגנטים ואף טיפלו בעשבי מרפא, הם, לכאורה, עושים הכל כמו שצריך, נוטלים את משככי הכאבים שניתנו להם בהתאם להוראות ומבצעים באדיקות את תרגילי המתיחות אך לבסוף, גם אם הורגש שיפור קל, הכאב תמיד חוזר.

האם תרופות רגילות יכולות לתת פתרונות סבירים לרוב בעיות? כנראה שכן, אך אף אחת מהן לא יכולה לתת את כל היתרונות שניתן לקבל מעיסוי. לעיסוי יש יתרונות פיזיולוגיים וגם פסיכולוגיים. העיסוי משלב בתוכו כמה רבדים שאותם מתאימים אישית למטופל בין אם יש לו “כתף קפואה”, גב תפוס, לחץ כלשהו כלשהוא או אפילו דאבת (פיברומיאלגיה) – ואלו בדיוק היתרונות שהופכות את העיסוי לכל כך מגוון ואפקטיבי כשיטת טיפול.

להמשך קריאה: האם ספורט לבדו יכול להביא לירידה במשקל?

איך מתפתחות פציעות קטנות לגדולות ומהו המקור לפציעות ספורט בכלל

דווקא הפציעות קטנות הן הנפוצות ביותר ועלולות להיות כואבות מאוד, עד כדי הפרעה בתפקוד בעבודה, בספורט ובאיכות החיים שלנו באופן כללי. יתרה מזאת, פציעה קטנה אשר לא מטופלת בשלב מוקדם עלולה להפוך לפציעה גדולה ומשמעותית יותר ואף לכרונית. העיסוי מטפל ברוב הפציעות הקטנות מהסוג הזה במהירות ואפקטיביות.

זה אולי ישמע מעט מפתיע, אך טווחי תנועה מוגבלים הינם המקור העיקרי לרוב פציעות הספורט, כך לדוגמה: כאבים בכתף הנובעים מטכניקה לקויה ומשקל כבד בלחיצת חזה בזווית, הם תוצר חוסר גמישות בכתף. בביצוע “סקוואט”, טכניקת ברכיים לקויה, הנובעת מחוסר גמישות, עשויה להוביל לפציעה קטנה או גדולה או לחילופין גב תחתון שאינו גמיש ולכן לא מקומר כראוי מהווה סכנת פציעה בכל אימון.

יתרונות עיסוי ספורטאים

בעיסוי ספורטאים אנחנו עושים את המאמצים להחזיר את האתלט ל”תפקוד נורמלי” לאחר שנפצע ואף עושים מאמצים למנוע פציעות עתידיות על ידי טיפול בגורם הפציעה. לספורטאים ומתאמנים רבים ישנה נטייה לדחוף את עצמם לגבול שהוא קצת מעבר ל”נורמלי” או “הממוצע” במונחים של כוח, מהירות תנועה וגמישות. באופן טבעי, רוב האתלטים והמתאמנים שואפים להציג תוצאות ברמה גובהה יותר מהרגיל, כאן בדיוק מעסה הספורטאים תופס את מקומו: להעצים את האתלט או המתאמן, לשפר את היכולות שלו ולאפשר לו להביא את הגוף שלו לקצה תוך כדי מניעה וטיפול בפציעות בדרך.

להמשך קריאה: זרמים חשמליים שמחזקים שרירים ומסכה שמשפרת יכולות אירוביות, משפרי כושר אמיתיים או סתם גימיק?

מעסים רפואיים דואגים למתאמן על ידי כך שהם מסייעים לשחרור הידבקויות של שרירים שונים זה מזה, מזרימים דם על מנת לעזור בפינוי חומרי פסולת מהשריר כמו חומצות חלב ועל ידי כך מקצרים את זמני ההתאוששות. חלק מתפקידו של המעסה הוא גם לזהות את המגבלות של המתאמן על ידי הנעת מפרקים ומתיחות אפקטיביות של השרירים ולהזהירו מתנוחות ותרגילים העלולים להביא לפציעה.

שורה תחתונה

על מנת שמתאמן יוכל להגיע לביצועים טובים ככל האפשר, עליו להיות מסוגל להתאמן בטווח תנועה אופטימלי של המפרקים, שכן, כאמור, טווחי תנועה מוגבלים הינם גורם מרכזי לפציעות ולמתאמנים רבים יש מגבלות בטווח התנועה. מחקרים הראו קשר מסוים בין ספורטאים ומתאמנים המקפידים על עיסויים תקופתיים והפחתה במספר פציעות הספורט ומכאן הדרך להשגת המטרות שלכם קצרה יותר.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא:

מהו אימון יתר ואיך נמנעים ממנו
מהו אימון יתר ואיך נמנעים ממנו?

אימון יתר הוא תופעה המוגדרת כחוסר איזון בין האימון למן ההתאוששות. כלומר, הגוף אינו מצליח להתאושש כראוי מהאימונים ונכנס למצב של ‘אימון יתר’ (Over Training).