האם כוס יין ביום תורמת לשיפור הכושר הגופני?

רבים מאתנו שמעו לא פעם על המוניטין הבריאותי של היין. לשתיית כוס יין ביום יוחסו הטבות בריאותיות רבות כגון: תרומת רבה לבריאות הלב, הפחתת היווצרות קרישי דם, הפחתת לחץ ועוד.

החומרים הפעילים ביין אשר אחראים להטבות הנ”ל הינם נוגדי חמצון שונים דוגמת פלבנואידים ו-רסברטרול.

רסברטרול כחומר פלא

בשנים האחרונות החומר הפעיל ביין- רסברטרול, עומד תחת אור הזרקורים בקרב הקהילה המדעית, ויש סיבה טובה לכך.מחקרים רבים אשר בוצעו בבעלי חיים הציגו שלל הטבות טיפוליות משמעותיות לנוגד חמצון זה. החל מעיכוב תהליכי הזדקנות על ידי הפעלת מנגנונים אנטי-הזדקנותיים (SIRT1), וכלה בתרומה טיפולית לסרטן (ערמונית, שד, מעי), להפרעות נוירולוגיות (אלצהיימר), סוכרת סוג 2 ,אי סבילות לגלוקוז ,מחלות כבד, אלרגיות, דלקות, מחלות לב ועוד.

מעבר לכך נראה כי לרסברטרול יש השפעות מיטיבות על כמעט כל האיברים בגופינו בין אם מדובר במוח, לבלב, כבד, עיניים, שחלות, עצמות, לב וכלי דם ועוד.

רסברטרול וכושר גופני

מחקרים שונים הראו כי ההשפעות החיוביות של חומר פלא זה אינן פוסחות על הכושר הגופני בכלל ועל השרירים בפרט, וכי חומר זה ניחן בתרומה אנבולית (בונה) שרירית משמעותית.

בני אדם

  • מחקר אשר בוצע על נבדקים קשישים אשר ביצעו פעילות גופנית תוך צריכה יומית של רסברטרול או פלצבו מצא כי הקבוצה אשר שילבה צריכת רסברטרול יחד עם האימון הגופני, הציגה תשישות שרירית מופחתת, עליה בצפיפות המיטוכונדריה (מוביל לניצול שומן יעיל יותר כמקור אנרגיה), עליה במדדי כוח (מומנט סיבוב), ועליה בנפח סיבי שריר מסוג 1 (סיבים איטיים).

עכברים

  • במחקר מסוים פוטמו עכברים במזונות עתירים בשומן כאשר לאחת מהקבוצות הוסף גם רסברטרול. נמצא כי העכברים אשר צרכו רסברטרול יחד עם המאכלים השומניים הציגו השמנה איטית יותר, ויכולות אירוביות גבוהות יותר (רצו הרבה יותר מהר) מעכברי הביקורות. בנוסף תוחלת חייהם הייתה גבוהה יותר בכ-20%.

מחקר על עכברים עם יין

  • מחקרים נוספים אשר בוצעו על עכברים הראו כי רסברטרול משפר ביצועים ע”י שיפור ביכולות הכוח השרירי ופעילות הלב. כמו כן נמצא כי רסברטרול תורם משמעותית לשיקום מסת השריר לאחר מצבים שונים בהם יש ירידה במסת השריר- ניוון שרירי (אטרופיה).

דגים

  • בדגים (פלאונדר) נמצא כי לרסברטרול יש השפעה חיובית על גדילה. דגים אשר תוספו ברסברטרול בלבד הציגו עליה של 9% באורך ו-33% במסת הגוף ביחס לדגים אשר לא תוספו ברסברטרול. עליה זו יוחסה ליכולתו של רסברטרול לתרום לעיכוב בפירוק חלבונים.

להמשך קריאה: אלו הם סוגי החלבון הטובים ביותר לבניית שריר

נקודה נוספת היא כי ההשפעות הרבות שיש לרסברטרול מושגות על ידי יכולתו להפעיל חלבון הנקרא SIRT1 אשר אחראי לתהליכים רבים וחשובים בגוף, כאשר אחד מתהליכים אלו הוא העלאת קצב ההתרבות של התאים שהופכים לתאי שריר שלד. על כן, זוהי דרך נוספת בה תיסוף רסברטרול יכול תאורטית לתרום לעליה במסת השריר.

אז איפה הקאץ`?

אם כן, נראה כי שתיית יין (המכיל רסברטרול) הינה אסטרטגיה טובה לבריאות בכלל ולכושר גופני בפרט. אולם, כאשר לוקחים בחשבון כי ריכוז הרסברטרול ביין (אדום) הוא נמוך – בין 0.362-1.979 מ”ג לליטר, ועל מנת ליהנות משלל ההטבות שצופן בחובו הרסברטרול יש לצרוך ממנו כמות של כ-1 גרם ליום, מגיעים לצריכה של 505-2762 ליטר יין ליום, כמות אשר לבטח תוביל למוות.

מזונות המכילים רסברטרול
מזונות המכילים רסברטרול, והכמות שיש לצרוך מהם על מנת להגיע ל-1 גרם ביום

שורה תחתונה

נראה כי היין אכן מכיל פוטנציאל לתרום לכושר הגופני ולמסת השריר, עם זאת ניצול הפוטנציאל הזה מצריכה של יין אינו ממשי מאחר והדבר ידרוש אינפוזיה יומית של לפחות 500 שקיות עירוי המלאות ביין וזאת כמובן עוד לפני שהזכרנו את השפעות האלכוהול עצמו על הכושר, אך יש לנו חדשות טובות עבור מי שבכל זאת מעוניין לצרוך את החומר – תוספי תזונה המכילים את הכמות הנדרשת של רסברטרול זמינים בשוק.

סימוכין:

Alway, S. E., McCrory, J. L., Kearcher, K., Vickers, A., Frear, B., Gilleland, D. L., … Mohamed, J. S. (2017). Resveratrol Enhances Exercise-Induced Cellular and Functional Adaptations of Skeletal Muscle in Older Men and Women. The Journals of Gerontology: Series A, 72(12), 1595–1606.

Bennett, B. T., Mohamed, J. S., & Alway, S. E. (2013). Effects of resveratrol on the recovery of muscle mass following disuse in the plantaris muscle of aged rats. PloS One, 8(12), e83518.

Berman, A. Y., Motechin, R. A., Wiesenfeld, M. Y., & Holz, M. K. (2017). The therapeutic potential of resveratrol: a review of clinical trials. Npj Precision Oncology, 1(1), 35.

Borra, M. T., Smith, B. C., & Denu, J. M. (2005). Mechanism of Human SIRT1 Activation by Resveratrol. Journal of Biological Chemistry, 280(17), 17187–17195.

להמשך קריאה: טכניקת אימונים, כלי הכרחי או מיתוס?

Dolinsky, V. W., Jones, K. E., Sidhu, R. S., Haykowsky, M., Czubryt, M. P., Gordon, T., & Dyck, J. R. B. (2012a). Improvements in skeletal muscle strength and cardiac function induced by resveratrol during exercise training contribute to enhanced exercise performance in rats. The Journal of Physiology, 590(11), 2783–2799.

Dolinsky, V. W., Jones, K. E., Sidhu, R. S., Haykowsky, M., Czubryt, M. P., Gordon, T., & Dyck, J. R. B. (2012b). Improvements in skeletal muscle strength and cardiac function induced by resveratrol during exercise training contribute to enhanced exercise performance in rats. The Journal of Physiology, 590(11), 2783–2799.

Gambini, J., Inglés, M., Olaso, G., Lopez-Grueso, R., Bonet-Costa, V., Gimeno-Mallench, L., … Borras, C. (2015). Properties of Resveratrol: In Vitro and In Vivo Studies about Metabolism, Bioavailability, and Biological Effects in Animal Models and Humans. Oxidative Medicine and Cellular Longevity, 2015, 837042.

HS1., G. (2008). The anti-aging, metabolism potential of SIRT1. Curr Opin Investig Drugs., Oct;9(10), 1095–102.

Momken, I., Stevens, L., Bergouignan, A., Desplanches, D., Rudwill, F., Chery, I., … Blanc, S. (2011). Resveratrol prevents the wasting disorders of mechanical unloading by acting as a physical exercise mimetic in the rat. The FASEB Journal, 25(10), 3646–3660.

Rathbone, C. R., Booth, F. W., & Lees, S. J. (2009). Sirt1 increases skeletal muscle precursor cell proliferation. European Journal of Cell Biology, 88(1), 35–44.

Sales, J. M., & Resurreccion, A. V. A. (2014). Resveratrol in Peanuts. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 54(6), 734–770.

Weiskirchen, S., & Weiskirchen, R. (2016). Resveratrol: How Much Wine Do You Have to Drink to Stay Healthy? Advances in Nutrition: An International Review Journal, 7(4), 706–718.

Wilson, W. N., Baumgarner, B. L., Watanabe, W. O., Alam, M. S., & Kinsey, S. T. (2015). Effects of resveratrol on growth and skeletal muscle physiology of juvenile southern flounder. Comparative Biochemistry and Physiology Part A: Molecular & Integrative Physiology, 183, 27–35.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא: