איך לבחור אבקת חלבון איכותי (בחסכון של מאות שקלים)

איך לבחור אבקת חלבון איכותית

אבקות החלבון ביססו לעצמן לאורך השנים מקום של כבוד בקרב תוספי התזונה וצברו פופולריות רבה מאוד ממספר סיבות: התוסף הוא מאוד נוח להכנה וצריכה (קצת מים, ערבוב ובתאבון),נגיש, מהווה מקור לחלבון איכותי, בעל ערך קלורי נמוך ביחס למאכלים אחרים, טעים ובעל תרומה רבה לכל אדם (לאו דווקא מתאמן) אשר מעוניין להגיע לכמות החלבון היומית הרצויה, תוך גיוון התפריט שלו.

בעקבות הקונצנזוס החיובי סביב אבקות החלבון, השוק כיום מפוצץ במבחר עצום של סוגי אבקות חלבון שונות הנבדלות זו מזו במקור החלבון, בצורת ההכנה, בהרכב, בטעם ובמחיר.

על כן, בכתבה זו נעסוק בהבדלים בין סוגי האבקות השונות הקיימות כיום בשוק, תוך התמקדות באבקות חלבון מבוססות WHEY (אשר הינן הנפוצות ביותר) ונציג מה בדיוק צריך לדעת לפני שרוכשים אבקה שכזו. למי ששואל את עצמו מה זה בעצם אבקת חלבון ולמה היא חשובה, אני ממליץ לקרוא תחילה את הכתבה בקישור.

אבקות חלבון – דעו את ההבדלים!

כאמור קיימים הבדלים רבים בין אבקות חלבון שונות הקיימות כיום ושוק, ועל כן חשוב ביותר להכירם, וכפי שנהוג לומר – “דע את חלבונך ותגדל בהצלחה”.

הבדל 1, מקור החלבון

אבקות חלבון שונות נבדלות במקור החלבוני עליהן הן מתבססות. כך למשל, קיימות אבקות המתבססות על חלבוני WHEY (חלבון מי גבינה), על קזאין, חלבוני סויה, חלבוני ביצה ואפילו על חלבונים המופקים מקנבוס (HEMP, זן לא פסיכואקטיבי של צמח הקנאביס). המקור החלבוני מופיע על גבי האריזה בגדול כך שלא ניתן לפספס אותו.

מבין מקורות אלו, חלבוני ה-WHEY מכילים את הריכוז הגבוה ביותר של חומצות אמינו (אבני הבניין של החלבונים), מתעכלים בקלות יחסית, ומנוצלים על ידי הגוף לסינתזת (בנייה) שריר בצורה יעילה מאוד. על כן, אין זה מפתיע כי אבקות המבוססות על מי גבינה הן האבקות הנפוצות ביותר

אבקות חלבון של חברות שונות

הבדל 2, הרכב ותכולת החלבון

תכולת החלבון שניתן להפיק ממי הגבינה משתנה בהתאם לאופן העיבוד (הפרדת חלבוני מי הגבינה ממי הגבינה עצמם). ישנן שלוש שיטות עיבוד שונות עיקריות שעל בסיסן משווקות אבקות ה- WHEY השונות:

(WHEY PROTEIN CONCENTRATE (WPC – זוהי צורת העיבוד הבסיסית, הזולה והנפוצה ביותר של הפקת חלבוני מי הגבינה. באבקות אלו ריכוז החלבון לרוב יהיה באזור ה-80% (יכול להגיע עד ל-89% באבקות מסוימות). בשל צורת העיבוד היחסית פשוטה אבקות אלו יכילו כמות גבוהה יחסית של פחמימות (כמו לקטוז), שומנים, כולסטרול ועוד.

להמשך קריאה: חטיפי חלבון – כל מה שחשוב לדעת ואיפה לקנות

(WHEY PROTEIN ISOLATE (WPI – מדובר באבקות חלבון מבודדות (Isolate) בהן צורת עיבוד החלבון הינה מורכבת יותר כך שריכוז החלבון ינוע לרוב בין 80% ל-90% (עשוי להגיע לכ-96% באבקות מסוימות). תחת קטגוריה זו נכללים שלל מוצרי ה-ISO למיניהם אשר רבים מאתנו נתקלנו בהם. בשל שיטת הבידוד החלבוני, אבקות אלו יכילו כמויות נמוכות עד אפסיות של פחמימות, שומנים וכולסטרול.

(WHEY PROTEIN HYDROLYSATE (WPH – אבקות חלבון מסוג זה הינן בעצם אבקות שהן או concentrate או isolate, אשר עברו עיבוד נוסף (חשיפה לחום/חומצה/אנזימים) בו חלק מהחלבונים מפורקים מראש לחומצות אמינו, כך שהזמינות הביולוגית של אבקות אלו גבוהה יותר. כלומר, הגוף יוכל לספוג ולנצל את חומצות האמינו בצורה מהירה יותר מאחר והן כבר מגיעות מפורקות, והוא לא צריך להשקיע עוד זמן בפירוק החלבונים לחומצות האמינו.

באבקות חלבון שהינן Isolate או Hydrolysate תצוין בבירור צורת העיבוד על גבי תווית האריזה כך שאם צורת העיבוד לא מצוינת, הרי כי מדובר באבקת חלבון מסוג concentrate, הצורה הפשוטה.

אבקות ה-Isolate וה- Hydrolysate הינן לרוב יקרות יותר מה-concentrate, מאחר והן נחשבות לאבקות “טהורות” יותר ויצירתן הינה מורכבת יותר. עם זאת, אבקה שהינה “טהורה” יותר, כלומר מכילה יותר חלבון מרוכז ופחות מקרונוטריינטים אחרים (פחמימות ושומנים) אינה תהווה בהכרח תמורה טובה יותר לכסף שלכם.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי אמנם כמות הפחמימות והשומנים גבוהה יותר באבקות ה- concentrate, אך כמות זו הינה מראש נמוכה (2-5 גרם פחמימה, 1-3 גרם שומן למנה), כך שבמידה ואתם כרגע לא נמצאים בהכנות לתחרות בודיבילדינג ושואפים לרדת לאחוז שומן מזערי, אין באמת הצדקה לשפוך יותר כסף. יתרה מכך, הזמינות הביולוגית המוגברת של חומצות האמינו באבקות ה-Hydrolysate לא תקנה לכם איזשהו יתרון משמעותי אלא אם כן אתם ספורטאי על.

גיינר– גיינרים למיניהם הם אבקות חלבון בהם שולבו אבקות פחמימות. אבקות אילו הינן עשירות בקלוריות ומתאימות לאנשים אשר מחפשים לעלות במשקל (אנשים אשר לא יכולים להגיע לצרכים הקלוריים שלהם מצריכת אוכל מוצק, אנשים בתת משקל וכו’). מוצרים אלו פחות מתאימים למתאמנים אשר מעוניינים לצבור מסת שריר תוך שמירה על אחוז שומן נמוך.

הבדל 3, טעם אבקת החלבון

כיום רוב האבקות מגיעות במבחר בלתי נדלה של טעמים שונים כגון בננה, תות, קרמל, וניל, שוקולד, עוגיות ועוד. הטעמים השונים בד”כ לא משפיעים רבות (או בכלל) על המחיר.

להמשך קריאה: האם אומגה 3 מסייעת בבניית מסת שריר?

נקודות חשובות בהשוואה בין אבקות החלבון

ככל מוצר, בכל האבקות למיניהן הערכים התזונתיים יצוינו בתווית אשר תמצא לרוב בגב האריזה, כך שלפני שתרכשו אבקת חלבון תוכלו להשוות ערכים בין אבקות שונות.

במידה והמוצר נרכש בארץ הערכים התזונתיים יהיו מוגדרים ל-100 גרם, במידה ותרכשו אבקה מחו”ל, הערכים התזונתיים יוגדרו לפי מנת הגשה. מידע על כיצד יש לקרוא ערכים תזונתיים ניתן למצוא בתכתבה נוספת שלנו העוסקת בסימון תזונתי.

יתרה מכך, חשוב לבחור תוסף מחברות מוכרות בשוק (קצת גוגל לא יזיק), אשר הינן מפוקחות על ידי משרד הבריאות ומנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). לשומרי הכשרות שביניכם, אבקות החלבון בארץ מקבלות הכשר ומכילות תווית כשרות.

ולסיום, אל תהיו מקובעים ורק תשתו את אבקות החלבון שלכם, לפעמים זה גם מהנה לצאת מהקופסה ולהכין קינוחים מבוססי אבקות חלבון דוגמת טירמיסו חלבון, בראוניז חלבון, גלידת חלבון חמאת בוטנים ועוד.

לקנות אבקת חלבון איכותי בזול?

איפה קונים אבקת חלבון? אצלינו כמובן! או יותר נכון, באתר iHerb שאיתו יש לנו שיתוף פעולה. למי שאינו מכיר, מדובר באתר אמריקאי המוכר תוספי תזונה איכותיים מכל הסוגים ומבצע משלוח לארץ תוך כ-4 ימי עבודה (בדקנו!)

אבקת חלבון Gold Standard מבית Optimum Nutrition

אבקת החלבון האהובה על צוות לייף ספורט!
אבקת איזולייט, מכילה 25 גר’ חלבון למנה + 5.5 גר’ BCAA. כ-70 מנות הגשה (2.23 ק”ג), זמין במגוון טעמים.

אבקת חלבון Gold Standard מבית Optimum Nutritio

אבקת חלבון ISO100 מבית Dymatize

אבקת חלבון סופר פופלרית (אזולייט), מכילה 25 גר’ חלבון למנה + 5.5 גר’ BCAA
כ-70 מנות הגשה (2.3 ק”ג). זמין במגוון טעמים.

אבקת חלבון ISO100 מבית Dymatize

אבקת חלבון Combat מבית Muscle Pharm

אבקת חלבון מעולה ואיכותית המכילה 25 גר’ חלבון למנה המופקים מ-5 מקורות חלבון שונים ומקלים על העיכול. ללא גלוטן. מכיל כ-70 מנות הגשה (2.26 ק”ג), זמין במגוון טעמים.

אבקת חלבון Combat מבית Muscle Pharm

סימוכין:

Manninen, A. H. (2004). Protein hydrolysates in sports and exercise: a brief review. Journal of Sports Science & Medicine, 3(2), 60–63. Retrieved from

Phillips, S. M., & Van Loon, L. J. C. (2011). Dietary protein for athletes: From requirements to optimum adaptation. Journal of Sports Sciences, 29(sup1), S29–S38.

Smithers, G. W. (2008). Whey and whey proteins—From ‘gutter-to-gold.’ International Dairy Journal, 18(7), 695–704.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא:

קרניטין – שורף שומנים או שורף ארנקים?

ל-קרניטין (L-Carnitine), לפעמים נכתב פשוט כלקארניטין, היא תרכובת אשר בנויה מ-2 חומצות אמינו – ליזין ומתיונין. ל-קרניטין מוכר בהקשר של חמצון חומצות שומן לאנרגיה (וכתוצאה